Noordelijke politiek stuurt brandbrief aan De Jonge over dreigende sluiting kinderhartchirurgie UMCG

Door Annemieke Wissink op 30 december 2021

Tientallen politici uit Noord-Nederland roepen in een gezamenlijke brandbrief minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid op de voorgenomen sluiting van de afdeling kinderhartchirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) terug te draaien. De brief is een initiatief van de Statenfracties van PvdA en GroenLinks in Groningen, en is ondertekend door vrijwel alle politieke partijen in de Provinciale Staten in Groningen, Drenthe, Friesland en Overijssel. Natuurlijk staat ook de PvdA Overijssel eronder.

“Essentiële zorg moet bereikbaar zijn voor iedereen in ons land,” zegt de Groningse PvdA-fractievoorzitter Pascal Roemers. “Met dit besluit worden vele duizenden jonge hartpatiëntjes én volwassen patiënten in Noord-Nederland ernstig gedupeerd. Dat vinden wij onaanvaardbaar en daarom moet dit besluit van tafel.”

De volksvertegenwoordigers wijzen de bewindspersoon onder andere op de hoge kwaliteit van zorg in het UMCG, de onacceptabele reistijd die sluiting voor kinderen en ouders zou betekenen en de betekenis van de afdeling kinderhartchirurgie voor het bredere zorgaanbod van het UMCG. Ook vragen de politici aandacht voor de zorgen van de inmiddels ruim 200.000 ondertekenaars van de petitie om de afdeling te behouden.

Roemers: “uiteindelijk wilden we een zo breed mogelijke politieke steun voor deze brandbrief en dat is gelukt. De minister kan en moet dit signaal niet negeren.”

De tekst van de brief lees je hier (PDF).

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink