Door Hans Nooter op 29 januari 2016

Niet camera’s maar fietspaden

Deze week werd bekend dat de gemeente Zwolle voorlopig staakt met het registreren van kentekens als onderdeel van fietsstimuleringsproject Spitsbikers. Onderdeel van het project was dat op negen wegen in Zwolle en Kampen de kentekens van personenauto’s met camera’s zouden worden geregistreerd. Automobilisten zouden vervolgens per brief worden opgeroepen voortaan met de fiets te gaan. Spitsbikers is een project waarin Zwolle, Kampen, de provincie Overijssel en het ministerie van infrastructuur en milieu samenwerken.

De kentekenregistratie stuit op veel verzet. Ook de gemeente Kampen heeft inmiddels de camera’s uitgezet. Andere partijen hebben vragen gesteld over de implicaties voor de privacy. De PvdA deelt die zorgen voor een deel, maar vraagt zich vooral af of het geld dat nu aan camera’s en registratiesystemen is besteed niet beter ingezet had kunnen worden.

De provincie heeft immers een beperkt budget voor het stimuleren van fietsgebruik. “De manier om mensen uit de auto en op de fiets te krijgen is met goede stallingen, mooie fietspaden en veilige oversteekplaatsen,” zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Provinciaal ‘fietsgeld’ moet worden geïnvesteerd in voorzieningen en fietsinfrastructuur. Er is op dat gebied nog genoeg te doen, en daarmee bereiken we veel meer dan met lastig vallen van automobilisten.”

Een woordvoerder van gedeputeerde Bert Boerman heeft inmiddels aangegeven dat Gedeputeerde Staten niet op de hoogte waren van het feit dat kentekens geregistreerd zouden worden. Ook de Zwolse wethouder Filip van As zegt niet van tevoren op de hoogte te zijn gesteld van het kentekenregistratiesysteem.

“Ik ben inmiddels erg benieuwd wie dit systeem nu eigenlijk verzonnen heeft, hoeveel geld het heeft gekost, en wie ervoor verantwoordelijk is,” zegt Nooter. “Daarnaast willen wij graag weten hoe het nu verder gaat met het project. De PvdA staat achter de doelstelling van Spitsbikers, maar we maken ons zorgen over de uitvoering en de communicatie. Daarover moet snel duidelijkheid worden gegeven aan de Staten.”

Hans Nooter

In Zwolle woont Hans Nooter (50 jaar). Hans is senior adviseur maatschappelijk ondernemen. Hij werkt aan projecten op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Hans is al heel lang actief binnen de PvdA, hij was afdelingsvoorzitter in twee afdelingen en actief in het gewest. Hij is altijd aanspreekbaar en zeer gemotiveerd om zijn kennis en kunde de komende

Meer over Hans Nooter