Door Tijs de Bree op 15 januari 2017

Nicolas Mansfield ontvangt Rode Vuist 2017

Nicolas Mansfield heeft de Rode Vuist 2017 gewonnen. De directeur van de Nederlandse Reisopera ontving de prijs voor bijzondere inzet voor een mooi en sociaal Overijssel op vrijdag uit handen van Sharon Dijksma.

“Nicolas is niet zomaar een directeur,” zegt PvdA-fractievoorzitter Tijs de Bree over de winnaar. “Hij is niet eens zomaar een kunstenaar. Hij is een enorm sociaal, betrokken en bevlogen mens. In een tijd van negativiteit en polarisatie trekt hij zich niet terug in een ivoren toren, maar zet hij zichzelf en zijn kunst met een ongelofelijke werklust in om mensen te verbinden en te raken. Hij is open, eerlijk, bereikbaar en kwetsbaar. Samen met de Reisopera trekt Nicolas constant door het hele land voor opera’s, meezingprojecten en concerten. Voorstelling na voorstelling, volle zaal na volle zaal maken ze zo Nederland en Overijssel steeds een beetje mooier.”

Rode Vuist
De Rode Vuist wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt. De PvdA Overijssel heeft de prijs in het leven geroepen om een persoon of instelling in het zonnetje te zetten die zich bijzonder heeft ingezet voor een mooi en sociaal Overijssel.

Nederlandse Reisopera
Ondanks forse cultuurbezuinigingen weet de Reisopera nog steeds meerdere volwaardige producties per jaar te brengen. Het afgelopen jaar gooide het gezelschap hoge ogen met de opera Ariadne auf Naxos. Lezers van Place de l’Opera riepen de voorstelling uit tot Opera van het Jaar 2016. Het was de derde keer dat de Reisopera de prijs in ontvangst mocht nemen.

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree