NAM wil langer gasboring in Hardenberg

Door Anneke Beukers op 5 januari 2018

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) wil dertien jaar langer dan nu gepland in Hardenberg gas blijven winnen. Dat kan leiden tot aardbevingen, bodemdaling en schade aan gebouwen, waarschuwt de NAM alvast. Onzinnig en onverstandig, vindt PvdA-Statenlid Anneke Beukers. Ze pleit met de gemeentelijke en provinciale fracties van PvdA en ChristenUnie voor een gezamenlijke sessie waarin gemeente en provincie op de hoogte worden gesteld van de plannen van de NAM.

“Hardenberg en Overijssel moeten hierin samen optrekken. De NAM stelt dat eventuele bevingen in Hardenberg ‘beperkt van kracht’ zullen zijn,” zegt Beukers. “Die berichtgeving stelt ons bepaald niet gerust. De inwoners maken zich zorgen, en hun ervaring met de NAM is tot nu toe niet best. Dit is de zoveelste bizarre uitspraak van een bedrijf dat al vaker heeft laten zien dat het zich totaal niet kan inleven in het perspectief van de mensen die hierdoor getroffen worden. Als de keuze is tussen burgers niet uit hun bed te laten trillen óf de laatste meters gas uit de Twentse bodem persen, lijkt de NAM voor het laatste te kiezen.”

De PvdA dringt daarom samen met ChristenUnie Overijssel aan op een informatiesessie voor provinciale staten en de gemeenteraad van Hardenberg. “Zodat we allemaal over dezelfde informatie beschikken en samen een plan kunnen trekken,” zegt Beukers. Ze pleit bovendien voor een gezamenlijk vervolg, mocht de NAM overgaan tot een winningsverzoek. “We moeten ons niet uit elkaar laten spelen”, zegt Beukers. “Het is zaak nu een bestuurlijk blok te vormen.”

Anneke Beukers

Mijn naam is Anneke Beukers. In de jaren tachtig van de vorige eeuw lid geworden van de PvdA. Eerst actief in de afdeling Vriezenveen, daarna in Twenterand en daar kun je me nog steeds vinden. In 2011 trad ik toe tot de Staten van Overijssel en met heel veel plezier heb ik deze eervolle opdracht

Meer over Anneke Beukers