Nachtarbeid

29 mei 2018

Aan de vooravond van de eerste mei, de dag van de arbeid deed ik mee aan de ‘Nacht van de arbeid’. In mijn woonplaats Zwolle verzamelden we vooraf met fractie, bestuursleden en vrijwilligers.

De Nacht van de arbeid is een nieuw fenomeen dat door steeds meer PvdA afdelingen wordt opgepakt. Wie denkt dat 1 mei niet meer van deze tijd is zou eens mee moeten lopen in de Nacht van de arbeid. We zien dat steeds meer flex en laagbetaald werk juist s’nachts wordt uitgevoerd. Webwinkels die concurreren met de kortste levertijden willen hun opdrachten in hoog tempo en tegen de laagste kosten kunnen wegzetten. Dat betekent uurcontracten tegen heel lage lonen of payroll contracten waarbij producten moeten worden gepicked, verpakt en verzonden. Ook het nachtelijk transport en logistiek hoort hierbij en ook daar zijn de arbeidsomstandigheden vaak verre van prettig. Kortom het voordeel en de snelle levering die je als consument ervaart heeft een prijs in termen van concurrentie over de ruggen van slecht betaalde nachtwerkers. Daarnaast genereert het nachtelijk verkeer lawaai en uitstoot in de slaap en rusturen. Wat mij betreft gaan we deze vorm van roofbouw tegen.

Tijdens de toer werden we op allerlei plekken geconfronteerd met nachtwerk. Politie, pakketdiensten en post, zorg, artsenpost, tankstations, daklozenopvang werden bezocht. Medewerkers kregen een roos en iets lekkers. Dit leidde in een aantal gevallen tot boeiende gesprekken. Vanuit onze positie in Provinciale Staten vragen we steeds aandacht voor arbeidsvoorwaarden en de positie van werkenden. We realiseren ons dat bij aan-, en uitbesteding door de provincie druk kan ontstaan op arbeidsvoorwaarden. Daarom hebben we bij het OV debat steeds aandacht gevraagd voor de betekenis van goed werkgeverschap, benadrukken we het belang van goede participatiebanen met kansen voor mensen die niet vanzelf een plek op de arbeidsmarkt vinden en kijken we naar het maatschappelijk rendement van projecten die we als provincie financieren.
O, ja: volgend jaar is er weer een Nacht van de arbeid. Ik ben er weer bij.