Maatwerk ROC moet Twents MKB een plek geven op TechBase

1 november 2017

Het Twentse MKB moet betrokken worden bij innovaties die op de TechBase Twente worden ontwikkeld. De provincie investeert 12 miljoen om van het voormalige militaire vliegveld een hightech bedrijvenpark te maken. “Ook kleine en middelgrote ondernemingen moeten daarvoor aan bod komen,” zegt Ben Kokkeler.

Bouwbedrijven, metaalbedrijven, logistiek en transport moeten een plek krijgen op de TechBase en meeprofiteren van de provinciale investeringen. “Dat zijn juist de bedrijven waar de banen zitten, waarnaar we bijvoorbeeld mensen kunnen omscholen en zo weer aan het werk kunnen krijgen,” vindt Kokkeler. Maar: “voor veel MKB’ers is de stap naar de Techbase nu te groot, de weg door de provinciale subsidiemolen te lang.” Dat terwijl het MKB maar liefst 70% van de werkgelegenheid in Nederland vertegenwoordigd.

Zes van de twaalf Overijsselse miljoenen zijn inmiddels geïnvesteerd, voornamelijk in hippe startups en grote bedrijven die samenwerken met of ontstaan zijn uit de Universiteit Twente en Saxion Hogeschool. “Prima,” vindt Kokkeler, “maar nu de economie aantrekt en hightech bedrijven ook financiering bij de EU en bij investeerders kunnen ophalen, is het zaak extra kritisch te kijken naar de spaarzame euro’s die wij in TechBase Twente stoppen.”

Daarom MKB’ers moeten op maat worden begeleid om zo snel mogelijk baat te hebben van innovaties die in de proeffabrieken op de TechBase ontwikkeld zullen worden. Zo krijgen ze snel toegang tot bijvoorbeeld nieuwe bouwmethoden of nieuwe metaal- en kunststoflegeringen voor hun producten.

Daarin zou een goede rol kunnen liggen voor het ROC van Twente. ROC-voorzitter Trudy Vos stelde vorige week in Tubantia voor om honderden ROC studenten direct te betrekken bij de werkzaamheden in de proeffabrieken – met voorlichting, training én advies voor Twentse MKB-bedrijven. Een voorstel dat de PvdA van harte steunt.

Kokkeler: “als provincie moeten we scherp hebben en houden wat de toegevoegde waarde is van de TechBase voor de werkgelegenheid in Twente. We geven die miljoenen wat de PvdA betreft uit voor meer banen in Twente, en dan banen dan je op andere bedrijventerreinen in Twente niet vindt. Niet alleen nog slimmere Alleen een paar drones en of vijf nieuwe startups; een fabriekje of twee is niet genoeg, aan het eind van de rit moet de TechBase flink meer werk opleveren. Niet tien of twintig arbeidsplaatsen, maar zeker een paar honderd. Dat is voor ons een hard criterium om voor het succes of falen van de TechBase mee te bepalen.”