Laat jeugd vroeg kennis maken met democratie: plan van provincie tegen verharding en bedreigingen

Door Annemieke Wissink op 9 november 2020

De VVD en PvdA in Overijssel zijn bezorgd over de toenemende mate van polarisering in de samenleving. De tegenstellingen tussen groepen worden steeds groter waardoor ze steeds meer tegenover elkaar komen te staan. Ook binnen de politiek neemt polarisatie toe waardoor de democratische rechtsstaat in Nederland onder druk staat. Politici en journalisten worden belaagd en desinformatie en nepnieuws spelen een steeds grotere rol in de publieke opinie. Dit zijn zeer verontrustende ontwikkelingen.

De VVD en PvdA zijn van mening dat onze democratische rechtstaat vraagt om een investering in burgerschap, in het bijzonder waar het gaat om kinderen en jeugd. Onder het motto: ‘Jong geleerd is oud gedaan’ dienden de partijen tijdens de Statenvergadering van woensdag 28 oktober een motie in die vraagt om samen met bassischolen en gemeenten een pilot uit te werken met als doel kinderen te laten kennismaken met democratie en onze rechtsstaat. Het voorstel werd met 29 tegen 16 stemmen aangenomen.

Fractievoorzitters Regien Courtz en Annemiek Wissink: “Wij zien graag dat kinderen het gesprek voeren over politiek en aanverwante maatschappelijke thema’s. Uitleg krijgen over het feit dat er soms keuzes moeten worden gemaakt. Over wat democratie is. En over grote onderwerpen en dilemma’s daarbij. Hoe leeft het bij hen? Want ook daar ligt een rol voor de overheid. Wij denken dat we zo ons steentje kunnen bijdragen aan het beschermen van de rechtstaat en het beperken van de polarisatie binnen de samenleving”.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink

Waar ben je naar op zoek?