Kies voor een zorgzame overheid!

16 maart 2018

De economie trekt aan, er is meer optimisme, er is wat minder dreiging van terrorisme zoals IS. Dat is een goede zaak. We zijn een open samenleving. De PvdA staat voor optimisme, hand in hand naar een betere toekomst. Op gemeentelijk niveau staan PvdA-raadsleden, wethouders en burgemeesters voor een zorgzame overheid.

‘Is dat nodig?’ zult u vragen. ‘Is dat niet te betuttelend’, kunnen we het niet zelf? Jazeker, u kunt het zelf aan, u bepaalt uw eigen leven. Dat neemt niet weg dat toch legio bedreigingen zijn voor uw werk op langere termijn, voor de natuur waarvan u ook over tien jaar nog wilt kunt genieten, en voor uw veiligheid in de wijk. Dat zijn zaken die een gemeente voor u en met u moet oppakken. Onze raadsleden en wethouders hebben daarin erg goed werk gedaan in de afgelopen jaren en ze zullen dit blijven doen. Ze zijn betrokken, ze zijn een van u, ze zijn integer, ze ontduiken de belasting niet en ze zijn deskundig: wij zorgen er als Partij voor dat raadsleden goed geschoold worden en in hun werk in de komende vier jaren een beroep op elkaar kunnen doen in regionale netwerken.

Die zorgzame overheid is extra nodig, om andere partijen het helaas laten liggen. De partijen die nu het kabinet vormen, VVD, CDA. D66 en ChristenUnie, schuiven broodnodige maatregelen door naar het volgende kabinet. Dat is niet ons ‘partijdige’ oordeel. Dat is de mening van de vakpers. Waar het vorige kabinet, dat in erg zware economische tijden moest starten, al na een jaar met maatregelen kwam, stelt dit kabinet zaken in het verschiet die – hoe toevallig is dat – een jaar na hun regeerperiode concreet resultaat zouden moeten bieden. Daarvan zijn schrijnende voorbeelden te noemen. Ik noem er hier een paar die we op gemeentelijk niveau kunnen aanpakken.

Armoedebeleid. Veel te veel gezinnen en kinderen leven in armoede. Kijk alleen maar naar de grote vraag aan voedselbanken. Mensen die in armoede leven zijn te weinig zichtbaar. Onze raadsleden zien er op toe dat een college van B&W rijksmiddelen voor kinderen in armoede ook daaraan besteed, en niet aan lantaarnpalen. In Almelo is dat na jaren volhouden gelukt, in Enschede nog niet.

Goed werk. Gemeenten hebben een eigen verantwoordelijkheid en werken in regionaal verband samen met het UWV. Dat kan en moet veel beter. Schrijnende voorbeelden zijn slecht werkgeverschap van payrollers. Onze raadsleden aarzelen niet om daar tegen te keer te gaan. In de raadszaal, door niet af te laten B&W hierop te bevragen. Op straat, door dit soort bedrijven aan te spreken. Hetzelfde geldt voor grote werkgevers. ING beeldde zich even in dat ze een grote Amerikaanse onderneming was en zo maar even miljoenen weg mocht geven aan haar topman. Niet dus.

Veel vaker dan u denkt maken bedrijven gebruik van ons belastinggeld. In de vorm van subsidies of door fikse belastingvoordelen. Wij als PvdA pakken dat aan. Onder leiding van Paul Tang in het Europees Parlement, in de Tweede Kamer maar ook binnen onze eigen gemeenten. Als u en ik de belasting ontduiken, gaan we failliet of komen op een lijstje te staan. Dat hoort bij bedrijven ook zo te zijn, of het nou grote spin offs van de UT zijn (zoals booking.com, dat meer dan 700 miljoen heeft ‘verdiend’ door slimme dingen te doen waarvoor ze geen belasting hebben hoeven betalen) of voor de boerin en boer op de hoek. Wij zijn daar in Overijssel duidelijk over: goed ondernemerschap en goed werkgeverschap moeten worden beloond. Je moet als overheid ondernemers helpen die hun stinkende best doen om winst te maken en goed voor hun personeel te zorgen. Die mogen geen last hebben van oneerlijke concurrentie van zwart werkende bedrijven.

Eigen regio eerst. Wij zijn de partij van internationale samenwerking en verbondenheid. Dat neemt niet weg dat onze raadsleden vooral zorg hebben voor burgers in hun gemeente, waar ze qua herkomst ook vandaan komen. Wie hier deel wil zijn van onze samenleving en een eerlijke rol wil spelen, verdient onze warme steun. Wie er een potje van maakt, de belasting ontduikt, voor te lage lonen komt werken onder onze CAO’s, wie zelfs onze veiligheid komt bedreigen, heeft hier niets te zoeken. Wie hier extreem veel geld verdient wordt door onze raadsleden aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld de eigenaren van Nijverdal Ten Cate die nu negen honderd miljoen cashen voor de verkoop van een bedrijf dat hier door generaties van hardwerkende mensen is opgebouwd. Gaan jullie die vele miljoenen ook weer hier in onze provincie investeren? Gaan jullie bijdragen aan nieuwe werkgelegenheid, aan verdere innovaties?

Natuur en milieu. Dit kabinet legt erg veel verantwoordelijkheid bij gemeenten. Dat is mooi. Dat betekent dat onze raadsleden zich sterk kunnen maken voor een gezond milieu waarin we ook over 10 jaar nog gezond kunnen leven, werken, sporten en gewoon genieten. Het gaat erg slecht met dat milieu. Een sterke aanwijzing daarvoor is dat dieren die moeten zorgen voor bestuiving van planten, bijen, met uitsterven bedreigd worden. Intussen gaat dit kabinet vrolijk door met een verdere inbreuk op dat milieu.