Kennismaking met de Rekenkamer Oost Nederland

31 mei 2019

Deze week maakten de nieuwe provinciale staten van Gelderland en Overijssel samen kennis met de Rekenkamer Oost Nederland. De rekenkamer levert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van het provinciale bestuur. Bij een rekenkamer denk je misschien al snel aan saai, veel cijfers en oude mensen, maar het tegendeel is waar! De Rekenkamer doet met een fantastisch dynamisch team onderzoek naar hele belangrijke en actuele thema’s. Denk daarbij aan de energietransitie en informatieveiligheid en de ruimte om ons heen. Ze geeft advies over doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid.

De Rekenkamer is onafhankelijk, en bepaalt zelf waar ze onderzoek naar doet. Dit zorgt ervoor dat ze vrij en zelfstandig kunnen werken. Uit het onderzoek volgt een onderzoeksrapport, deze wordt aangeboden aan de voorzitter van PS, de Commissaris van de Koning. Daarna gaat de politiek hierover met elkaar in gesprek.

Het was een hele interessante en leerzame ochtend! Ik kijk enorm uit naar alle onderzoeken die gedaan zullen worden de komende jaren, waar wij mee aan de slag zullen gaan om Overijssel nog mooier, veiliger en leefbaarder te maken.