Jarig!

1 maart 2021

Op 9 februari 2021 vierde de PvdA haar vijfenzeventigste verjaardag. Een bijzonder moment en goed om even stil te staan en om te zien. Ik denk aan mijn grootouders die een eeuw geleden al volop politiek actief waren in de toenmalige SDAP en eindelijk hun strijd voor algemeen kiesrecht beloond zagen. De crisis- en oorlogsjaren en de diepe wonden die deze jaren sloegen, naast de kracht en strijdbaarheid die deze losmaakten voor een betere wereld. Belangrijke factoren bij de oprichting van de brede sociaal democratische volkspartij die de PvdA zou worden. Stilstaan ook bij de grote successen zoals het inrichten van de naoorlogse sociale zekerheid met, natuurlijk, de AOW en alle andere regelingen die zekerheden gaven bij werkloosheid, ziekte en invaliditeit en niet te vergeten de vrije zaterdag en de 40-urige werkweek!

Hoe nodig zijn veel van deze zekerheden inmiddels weer…

De liberale economische wind die de afgelopen decennia waait heeft steeds meer mensen buitengesloten van basiszekerheden. Flexwerk, nulurencontracten, woningnood en torenhoge huizenprijzen, armoede, voedselbanken en toenemende verschillen in gezondheid, welvaart en welzijn zijn de zichtbare gevolgen. Uit onderzoek blijkt dat grote uitvoerende overheidsorganisaties op grote afstand van de burger hun werk doen en de menselijke maat kwijt zijn. Zie de toeslagenaffaire, de uitvoering van de bijstand en de schuldenpraktijk. Het halen van je, sociale, recht blijkt steeds moeilijker. Onze verjaardag staat daarom in het teken van vooruitkijken en beslist noodzakelijke verandering. Om te beginnen bij de komende Tweede Kamerverkiezingen. Voor een eerlijker Nederland.

In provinciale staten werken we hard aan de ‘zeker zijn doelen’ van de PvdA. Zo maken we ons sterk voor een goede aanwending van de coronagelden door deze te richten op de mensen die het moeilijk hebben. Denk aan mbo-studenten die stages en werk zoeken, zzp-ers die beperkte voorzieningen en middelen hebben, de culturele sector die door een diep dal gaat en natuurlijk de winkel- en horecasector. Voor mensen met een beperking of met werk in de sociale werkvoorziening maken we ons extra sterk. Dat geldt ook voor sociale huurwoningen, toegankelijk openbaar vervoer en sport en de betaalbaarheid van de energietransitie. Onderwerpen die zeker nu onze inzet vragen, in provinciale staten en gemeenteraden en natuurlijk in Den Haag.

We hebben dus iedereen nodig om op 17 maart te winnen.

75 jaar PvdA, we zijn nog maar net begonnen!