Intensief gebruik van provinciale gronden rond natuurgebieden

Door Annemieke Wissink op 2 mei 2018

De PvdA-fractie ontvangt zorgelijk signalen over het intensieve gebruik van provinciale gronden in en rond Natura 2000-gebieden. De provincie zou nauwelijks tot geen restricties meegeven aan de pachters dan wel er niet op toezien dat de restricties worden gerespecteerd. Hierdoor zou in het gebruik van de gronden geen enkele rekening gehouden worden met de bestaande of beoogde natuurwaarden op de gronden en in de directe omgeving.

Volgens onze informatie zou bijvoorbeeld een extensief beheerd perceel in de Lemselermaten waar de eerste orchideeën aan de randen begonnen te groeien kortgeleden met mest zijn geïnjecteerd. Een nieuwe pachter van een perceel in het Veenschap nabij het veenmuseum en de schaapskooi, waarop voorheen akkerrandenbeheer voor de patrijs werd gevoerd, zou onlangs het perceel compleet hebben gescheurd. En bij Engbertsdijksvenen zouden de sloten rond net aangekochte percelen compleet machinaal zijn opgeschoond, zelfs de sloten die grenzen aan het beschermde natuurgebied. Ook zouden hier percelen zijn bespoten met glyfosaat.

De PvdA maakt zich zorgen over het landgebruik op deze provinciale gronden. Bestaande natuurkwaliteit gaat verloren en de afstand tussen bestaande en gewenste situatie wordt daardoor alleen maar groter. Daarnaast maken wij ons zorgen over het effect van deze acties op de motivatie van de vele vrijwillige en professionele natuurbeheerders en –beschermers die in deze gebieden actief zijn. Daarom hebben we gedeputeerde staten meteen om opheldering gevraagd.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink