In Memoriam Koos Dalstra

Door Annemieke Wissink op 21 mei 2022

Met veel verdriet hebben we kennis genomen van het overlijden van Koos Dalstra.

Rode sjaal, goed gemutst en met een groot sociaal hart, zo ging Koos Dalstra door het leven. Voor de Partij van de Arbeid was Koos vele jaren lokaal en regionaal actief. Hij was acht jaar raadslid, waarvan de laatste vier jaar tot 2010 fractievoorzitter van de PvdA in Steenwijkerland.

Koos kon maar moeilijk stilzitten als er nog werk te verzetten was, en dus trad hij in 2011 toe als bestuurslid van het Gewest Overijssel. Als lid en voorzitter van het gewestelijk bestuur van de Partij van de Arbeid in Overijssel had hij de blik vooruit maar vergat hij daarbij nooit om te zien naar de medemens. Koos straalde rust uit en leidde discussies in goede banen. Met zijn gevoel voor humor en relativeringsvermogen wist hij te ontwapenen en mensen te binden.

Samen met zijn vrouw Meinie was hij steevast present en betrokken bij de Partij van de Arbeid. En na afloop van de zoveelste partijbijeenkomst reden ze samen in de cabrio door het land. Zichtbaar genietend van het leven, met volle teugen. Samen terug naar hun huis, daar net tegen de grens van Friesland; de provincie waar Koos in 1947 geboren werd.

We gaan je missen Koos. Bedankt voor alles wat je voor de Partij van de Arbeid hebt gedaan en voor heel veel PvdA’ers betekent hebt.

Tijs de Bree – gedeputeerde PvdA Overijssel
Bert Otten – voorzitter gewestelijk bestuur PvdA Overijssel
Annemieke Wissink – fractievoorzitter PvdA Overijssel

Annemieke Wissink