In gesprek over laaggeletterdheid op straat

9 september 2021

Laten we laaggeletterdheid bespreekbaar maken! Gisteren zijn we samen met onder andere de PvdA Zwolle, het Taalpunt, de Stadkamer, VVD Zwolle en Travers Welzijn in gesprek gegaan over laaggeletterdheid op straat. Dit deden we door lettertjessoep uit te delen.

Wij stelden mensen bijvoorbeeld de vraag hoeveel procent je van een tekst moet lezen voor je begrijpt waar die over gaat. Veel mensen dachten aan 50%, maar volgens onderzoek moet je 95% van de tekst lezen voordat je echt begrijpt waar die tekst over gaat.

Laaggeletterdheid tegengaan begint bij het doorbreken van het taboe dat erop zit. En door actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door jezelf te melden bij een bibliotheek, Travers of bij je gemeente. Er zijn in Overijssel al heel veel initiatieven om laaggeletterdheid te bestrijden, via bibliotheken, taalambassadeurs en taalcoaches.

1,8 miljoen extra

In mei besloot de provincie Overijssel 1,8 miljoen extra uit te trekken voor de bestrijding van laaggeletterdheid. Het provinciebestuur wil de komende jaren flink werk maken van het verbeteren van basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen.

Vooral in een steeds meer digitale wereld hebben we leesvaardigheid harder nodig dan voorheen. Denk bijvoorbeeld aan belastingaangifte doen, de bijsluiter lezen van een medicijn of het contact met iemand via de email of WhatsApp. Leesvaardigheid komt terug in alle dagelijkse handelingen die wij doen.