Door Tijs de Bree op 31 oktober 2014

Hightech industrie brengt nieuwe banen naar luchthaven Twente

De voormalige luchthaven Twente moet worden ontwikkeld tot Technology Base Twente: een iconische internationale ontwikkel-, demonstratie- en productiezone voor ‘advanced materials and manufacturing’. Dat is het advies van de commissie van wijzen voor het gebied na ruim een maand onderzoek, gesprekken met 140 mensen en het doorworstelen van 75 rapporten. Panklare oplossingen zaten er niet tussen. Dat had de PvdA ook niet verwacht. Maar we zijn blij met de duidelijke richting die de commissie adviseert.

“Het rapport spreekt ons zeker aan,” zegt Arjan Kampman van de PvdA Enschede. “Een compact kernteam maakt het luchthavengebied straks tot het paradepaardje van de Twentse maakindustrie. De overheid houdt op met praten en de mensen in het veld gaan het doen. Nu is de tijd om snel concrete en praktische stappen te zetten.”

Volgens de commissie moeten ondernemers, overheid en onderwijsinstellingen samen optrekken om de regio op de kaart te zetten op het gebied van nieuwe materialen, nieuwe productiemethoden en duurzame hightech bedrijvigheid. “Twente moet kiezen voor de nieuwe maakindustrie en daarom het vliegveld omarmen als symbool voor de revival van het industriële bedrijfsleven. Het vliegveld is dan de samenbindende factor,” aldus commissievoorzitter Bernard Wientjes.

De PvdA is erg te spreken over de nauwe en directe samenwerking tussen de provincie en de gemeenteraad van Enschede. “We willen allemaal meer werk en meer bedrijvigheid in Twente. Dus we moeten het met z’n allen doen. Eén op één samenwerken, dat werkt het beste,” vindt factievoorzitter Tijs de Bree van de PvdA Overijssel. “Die gezamenlijke aanpak heeft geleid tot een veelbelovend rapport. En wat ons betreft verzilveren we dat in de komende periode ook samen. Want nu is het noodzaak snel iets met het gebied te doen.”

Tijs de Bree

In Laag Zuthem (gemeente Raalte) woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Hij is mede-eigenaar van een adviesbureau en in het dagelijkse leven adviseert hij organisaties bij complexe samenwerkingsprojecten. Tijs is actief voor de PvdA op lokaal en provinciaal niveau. Sinds april 2011 is hij fractievoorzitter van de PvdA-fractie in de

Meer over Tijs de Bree