Het laatste nieuws over de formatie

Door Annemieke Wissink op 10 april 2019

Afgelopen 20 maart waren er provinciale verkiezingen, waar wij 4 zetels hebben binnengehaald.  Wij, Hans, Peter, Sander, Annemieke en ons burgerlid Niels, zijn inmiddels zeer gemotiveerd aan de slag gegaan.

Op 28 maart spraken de twaalf fracties in Provinciale Staten van Overijssel met elkaar  over de verkiezingsuitslag. Als slot van dat debat stelden Provinciale Staten de opdracht vast voor de informateur, voormalig Commissaris van de Koning Geert Jansen. De opdracht was een verkenning met alle Statenfracties naar de meest kansrijke optie voor een te vormen coalitie.

Tijdens een eerste gesprek hebben we aangegeven wat wij als belangrijkste opgaven voor Overijssel zien. Dat zijn precies de thema’s die we in de campagne hebben benoemd. Fatsoenlijk werk, betaalbare woningen, goed openbaar vervoer en de kwaliteit van onze leefomgeving. Behalve de inhoud hebben we ook duidelijk aangegeven met welke partijen wij het liefst zouden willen samenwerken. De door ons meest gewenste coalitie bestaat uit de partijen: PvdA, CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie. Een brede coalitie, waarin ‘links en rechts’ in balans zijn.

Enkele dagen later kregen we een uitnodiging voor een nader gesprek op vrijdag 5 april. Daarbij waren zes partijen uitgenodigd; PvdA, CDA, GroenLinks, VVD, ChristenUnie en Forum voor Democratie. Dat gesprek was een nadere kennismaking met de partijen die het vaakst genoemd waren als partners voor een toekomstige coalitie. Na dit gesprek heeft de informateur besloten dat hij een vervolgstap wil zetten. Die stap betreft een nadere verkenning met de partijen PvdA, CDA, VVD, ChristenUnie en Forum voor Democratie. De uitnodiging hebben we aangenomen en dit gesprek zal binnenkort plaatsvinden.

Onze inzet was en blijft het verwezenlijken van de punten die voor ons van belang zijn, met name wonen, werk, bereikbaarheid (OV) en de kwaliteit van de leefomgeving. Alle gesprekken zijn verlopen in een goede open sfeer.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink

Waar ben je naar op zoek?