GroenLinks en PvdA pleiten voor extra natuurkwaliteit in coronaherstelfonds

Door Sander Slots op 2 oktober 2020

Overijssel moet juist nu extra investeren in natuurkwaliteit. Dat vinden de provinciale fracties van PvdA en GroenLinks. Zij willen een deel van het provinciale coronaherstelgeld inzetten voor het toegankelijk maken van natuur.

“De coronacrisis benadrukt het belang van gewone, alledaagse dingen. Zoals bijvoorbeeld even een frisse neus halen, een stuk hardlopen, de hond uit laten of een lunchwandeling maken,” aldus de partijen. “Voor heel veel Nederlanders was de ‘lockdown’ vol te houden omdat ze af en toe konden ‘ontsnappen’ in de natuur. Gewoon, even je voordeur uit. Iedereen heeft daar wat ons betreft recht op. Maar het is lang niet voor iedereen een optie. Bijvoorbeeld omdat ze in een versteende wijk wonen. Of omdat de natuur in hun buurt simpelweg in een belabberde staat is. Daar moet snel wat aan gebeuren.”

Daarom moet de provincie extra investeren in natuurkwaliteit en natuurtoegang. “Daarmee investeren we direct in de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners.” De partijen verwijzen naar een onderzoek door Vogelbescherming Nederland. Daarin geven 70 procent van de respondenten aan dat de coronacrisis het belang van het beschermen en uitbreiden van natuur benadrukt. “Het is onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat natuur gezond en bereikbaar is, of je nou buitenaf of midden in de stad woont.”

02-10-2020 Schriftelijke vragen corona en natuur

Sander Slots

Mijn naam is Sander Slots. Ik woon in Deurningen en ga namens de PvdA aan de slag voor Overijssel. Met onze ambities op het gebied van wonen, werk en mobiliteit zorgen we voor een stabiele basis voor alle inwoners van onze provincie om iets van het leven te maken. Beroeps- en studiematig ben ik veel

Meer over Sander Slots