Gratis mondkapjes voor minima in Overijssel

Door Annemieke Wissink op 4 november 2020

Overijsselse gemeenten en voedselbanken kunnen geld krijgen van de provincie om minima te voorzien van mondkapjes. De provincie zet middelen in om dit mogelijk te maken. Dat bevestigde gedeputeerde Roy de Witte vandaag na vragen van de PvdA. De PvdA is daar erg blij mee.

“Het kabinet doet een uiterst dringende oproep aan iedereen om mondkapjes te dragen,” zegt PvdA-Statenlid Annemieke Wissink. “Maar goede, herbruikbare mondkapjes zijn niet voor iedereen even gemakkelijk te betalen. We willen niet dat gezinnen die krap zitten extra in de knel komen. Daarom is het mooi dat de provincie hen een helpende hand biedt.”

Voedselbanken

Op dit moment zijn op minstens vijf voedselbanken in Overijssel mondkapjes verkrijgbaar. De voedselbanken kunnen daarvoor een beroep doen op de provinciale regeling voor een vitale en gezonde samenleving. Wissink roept de voedselbanken op zich te melden bij de provincie. “We hebben er geld voor vrij gemaakt, dus maak daar vooral gebruik van.” De PvdA wil dat snel bij alle voedselbanken gratis mondkapjes verkrijgbaar zijn.

Coronafonds

Vlak voor de zomervakantie heeft de provincie vijftien miljoen euro gereserveerd om de klappen van de coronacrisis op te vangen. Het beschermen van de gezondheid van de inwoners van Overijssel is een belangrijk onderdeel van de provinciale noodmaatregelen. Daarnaast is er geld uitgetrokken om bijvoorbeeld de culturele sector, de horeca en het openbaar vervoer te ondersteunen.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink