Geitenstop: PvdA vraagt om hoofdelijke stemming in provinciale staten

Door Annemieke Wissink op 6 maart 2018

De PvdA vraagt morgen bij de stemming over een tijdelijk verbod op uitbreiding van geitenhouderijen in Overijssel om een hoofdelijke stemming. Bij een hoofdelijke stemming moeten alle Statenleden per persoon mondeling voor of tegen stemmen.

De GGD schat in dat in Overijssel 111.000 mensen jaarlijks extra risico lopen op een longontsteking omdat ze in de buurt wonen van een geitenbedrijf. De indicatie is dat daarvan 380 mensen jaarlijks ook echt longontsteking krijgen.

“In Overijssel moet iedereen zeker kunnen zijn van een gezonde en veilige leefomgeving. Daar is iedereen het over eens,” zegt PvdA-Statenlid Annemieke Wissink. “Dan is de keuze simpel. Kies je voor de volksgezondheid, of voor de economie. Voor het welzijn van 110.000 omwonenden, of het economisch belang van 56 bedrijven. Dat is een afweging die ieder Statenlid voor zichzelf moet maken, vinden wij. Daarom vragen we een hoofdelijke stemming aan.”

In september verwierpen provinciale staten een voorstel tot een tijdelijke geitenstop. Na forse kritiek van deskundigen op het gebied van volksgezondheid kwam er in november alsnog een GGD-onderzoek naar de risico’s van geitenhouderijen in Overijssel. In februari bleek uit dat onderzoek dat 110.000 mensen in onze provincie extra risico op een longontsteking lopen.

De PvdA wil dat Overijssel het zekere voor het onzekere neemt. Tot de resultaten van een uitgebreider gezondheidsonderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu bekend zijn moet de provincie uitbreiding of nieuwvestiging van geitenhouderijen onmogelijk maken. De provincies Brabant en Gelderland hebben al in 2017 soortgelijke besluiten genomen.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink

Waar ben je naar op zoek?