Geen regionaal OV op 4 januari: staking voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden

3 januari 2018

Op donderdag 4 januari valt een groot aantal regionale bus- en treindiensten uit vanwege een staking. Vakbonden roepen hun leden op het werk neer te leggen voor een betere CAO en verbetering in werkomstandigheden. Meer geld en minder werk- en tijdsdruk, zodat tijdens de dienst ook even gepauzeerd kan worden voor bijvoorbeeld eten of toiletbezoek.

Voor het eerst in lange tijd betekent dit een staking in het Openbaar Vervoer. Bepaald niet leuk voor de reiziger. Maar de PvdA heeft begrip voor de stakers. Budgetten, banen en buschauffeurs in het regionale vervoer staan al lange tijd onder druk. Efficiencyafspraken, vermindering en verdringing van werk zorgen voor onzekerheid en stress. Ook de reiziger merkt dat. Buslijnen verdwijnen, frequenties veranderen en de drukte op sommige lijnen is groot. De reiziger die last heeft van de staking ervaart ook last van alle veranderingen die inmiddels zijn doorgevoerd en nog zullen komen.

Opvallend is dat de staking speelt bij regionale vervoerders, die doorgaans na regionale aanbesteding een concessie hebben voor een langere periode. Deze vervoerders hebben bijna allen hun hoofdzetel en oorsprong buiten Nederland. Bijzonder is ook dat de stedelijke vervoerbedrijven in de Randstad geen deel hebben in dit conflict. Provincies en gemeenten hebben als opdrachtgevers een belangrijke rol bij het opstellen van de voorwaarden voor regionaal OV.

De komende periode zullen nieuwe aanbestedingen in Gelderland, Flevoland en Overijssel voor het regionale OV invulling gaan krijgen. Voor de PvdA geldt dat aanbestedingen niet mogen leiden tot het afbouwen van arbeidsvoorwaarden en werkgelegenheid van medewerkers. Voor de reiziger zetten we in op kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en een toegankelijk openbaar vervoer. De PvdA Overijssel vraagt de regionale bestuurder om de OV-bedrijven te stimuleren serieus met de bonden het gesprek te voeren over, praktisch werkbare en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.

Waar ben je naar op zoek?