Door op 14 november 2016

Debat over de bus naar Deltion

Deze column verscheen eerder in de novemberbijlage van KoppeLinks, het magazine van de PvdA afdeling Steenwijkerland.

Deltion MBO College in Zwolle is het nieuwe studiejaar gestart met een mooi project: College on Tour Politiek. In samenwerking met ProDemos, de stichting die zich inzet voor uitleg van de spelregels van de democratie en rechtsstaat, krijgen studenten lessen over democratie. De laatste les werd besteed aan een heus debat in aanwezigheid van een gemeente-, of provinciaal statenlid. Een mooi initiatief en een mooie kans om als statenlid in een heel andere omgeving het gesprek over politiek te mogen voeren: gewoon in de collegebanken, tijdens de les.

In debat
De organisatie had voor het debat met de statenleden een actueel en aansprekend onderwerp gekozen: de overbezette buslijnen van station Zwolle naar de Deltion campus. Dagelijks arriveren vele (tien-)duizenden studenten op het Zwolse treinstation. De drukte is geconcentreerd op een aantal piekmomenten en leidt tot onveiligheid op de veel te krappe haltes, overbevolkte bussen en vertraging met als gevolg laatkomers en gemiste lessen. Het is een probleem waar de PvdA al eerder op hamerde, een voor de hand liggend onderwerp voor debat en een mooie gelegenheid om oplossingen te bedenken samen met de studenten die het probleem dagelijks meemaken.

Het debat in de groepen waar ik bij aanwezig mocht zijn werd met verve gevoerd. Het verschil met de beraadslagingen in de statenzaal bleek niet zo enorm groot. Temeer omdat ook hier met moties, amendementen en meerderheden moest worden gewerkt en overtuigend argumenteren dus noodzaak was. Tijdens een massale slotbijeenkomst in Deltion werden de oplossingen gepresenteerd en, niet onbelangrijk, werd het beste idee door de commissaris van de koning beloond met een hoofdprijs.

Oplossingen
Een aantal van de aangedragen ideeën zijn heel praktisch en het absoluut waard om onderzocht te worden. Bijvoorbeeld: de streekbussen eerst langs Deltion laten rijden en dan door naar het station, toegang geven tot de businessline die wel ruimte heeft, minder zitplaatsen en meer staplaatsen en meer discipline bij het instappen door het inzetten van afzettingen. Het beste idee blonk uit in eenvoud: een fietroulatie waarbij zowel op het station als op de campus fietsen beschikbaar zijn voor studenten. Persoonlijk denk ik dat een combinatie van genoemde maatregelen zal leiden tot verdunning van de drukte tijdens piekuren en op afzienbare tijd tot een werkbare oplossing leidt. Het knelpunt ontstaat immers door het concentreren van alle reizigers op het krappe busstation in Zwolle. Nu de verschillende partijen als vervoerders, Deltion, gemeente en provincie nog aan tafel krijgen en tot afspraken zien te brengen. De klas met het beste idee gaat naar Antwerpen, daar schijnt het fietsdelen al lange tijd goed te functioneren. De ervaring bij Deltion is een mooi startpunt voor het provinciaal debat.

Waar ben je naar op zoek?