De natuur is voor iedereen

17 juni 2019

Het ontstresst, je raakt ervan ontspannen en het brengt mensen dichterbij elkaar. Ik heb het natuurlijk over de natuur. Toen ik klein was ging ik regelmatig met mijn ouders naar het bos toe om vervolgens weer vies thuis te komen. Maar dat gaf niet, want ik genoot van de natuur! Het maakt kinderen creatiever, ze leren samen spelen en het maakt ze trots. Daarnaast leert het kinderen hoe de natuur in elkaar zit en welke dieren er allemaal leven. Ook nu kom ik regelmatig in een natuurgebied om te wandelen en ergens een kopje koffie te drinken en me los te weken van het drukke werkzame leven waar de meesten van ons in zitten. Ja natuur is tijdloos.

Afgelopen week zijn we met een groot deel van provinciale staten naar het nationaal park de Sallandse Heuvelrug geweest. Onze provincie staat bekend om haar prachtige nationale parken en natuurgebieden. Jaarlijks komen er veel toeristen om hiervan te genieten. Tijdens dit bezoek kregen we van natuurorganisaties, Staatsbosbeheer en het OPG (particulier grondbezit Overijssel) veel informatie over het ontstaan van de Sallandse Heuvelrug en het in stand houden daarvan.

Zo is de Sallandse Heuvelrug ruim 100.000 jaar geleden ontstaan en is bijvoorbeeld de uitkijkpost ontstaan door een groot ijsblok uit de ijstijd, kun je nagaan duizenden jaren zijn er overheen gegaan om het landschap te maken zoals we dat nu hebben. Maar wat het meeste opvalt is de uitgestrekte landschap, de heide en de wandelpaden. Natuurorganisaties werken samen met de provincie om dit prachtige natuurgebied in stand te houden en voor te bereiden op de toekomst.

De natuur is voor iedereen

Het mooie van dit natuurgebied is dat iedereen ervan kan genieten. We hebben het allemaal wel eens gedaan, gezellig met elkaar wandelen en fietsen over de mooie fietsroutes. Maar de natuur heeft nog veel meer te bieden. Zo heeft het een positief effect op mensen. Landschap Overijssel is  met een project begonnen voor mensen met een verstandelijke beperking en dementerende mensen. Wat het is gebleken dat dit een positief effect heeft op deze doelgroep. Zo heeft het een remmend effect op mensen met dementie en zien ze onzekere mensen weer rechtop lopen van vertrouwen. Deze mensen worden onder begeleiding geholpen door in de natuur bezig te zijn. Dit zijn fantastische projecten waardoor mensen (zo lang mogelijk) mee kunnen doen. Zo zorgen we dat het genieten in de natuur echt voor iedereen is.

Zuinig zijn op de natuur voor later

Om dit prachtige Overijsselse landschap in stand te houden en voor te bereiden op de toekomst werken veel meer organisaties samen. Denk daarbij aan Natuurmonumenten, Landschap Overijssel, Staatsbosbeheer, Natuur en Milieu Overijssel, OPG en de provincie Overijssel. Zo zorgen we er met elkaar voor dat iedere bezoeker veilig kan wandelen of fietsen. Zo moeten bomen goed onderhouden worden, het landschap goed beheert worden en helaas zijn ook de effecten van de droge zomer van 2018 nog duidelijk zichtbaar. Naast mensen zorgen we er ook voor dat dieren een fijne plek hebben om te leven, want wat is natuur zonder dieren en vogels. Afgelopen jaren heeft Natuurmonumenten Overijssel samen met de provincie een historische herberg in eren hersteld, waar bezoekers nu kunnengenieten van een kopje koffie of thee. Tegelijk werkt Staatsbosbeheer hard aan herstel van het historische karakter van ons landschap. Samen met veel partners werken we dagelijks samen om ervoor te zorgen dat iedereen kan genieten van dit prachtige gebied zodat ook de kinderen van nu vies kunnen worden van een dagje in de natuur!