Door op 2 december 2013

De meerwaarde van cultuur

Op uitnodiging van museum de Fundatie hebben een aantal Statenleden en raadsleden uit de gemeente Zwolle op 29 november 2013 Museum de Fundatie bezocht. Tijdens dit werkbezoek stonden de toekomstplannen van het museum centraal.

Museum de Fundatie is eind mei 2013 na een uitgebreide verbouwing feestelijk heropend. Het museum speelt in Zwolle en de provincie Overijssel een belangrijke rol voor de kunst en cultuur. Als podium voor diverse soorten kunst, educatie en onderwijsdoeleinden trekt het museum jaarlijks duizenden bezoekers van jong tot oud aan. De meeste bezoekers (zo’n 80%) komen van buiten Zwolle. Het museum heeft een aantrekkingskracht voor het toerisme en draagt aanzienlijk bij aan de stadseconomie van Zwolle. Mensen combineren een bezoek aan het museum met een bezoek aan de stad. Ze eten, drinken, gaan uit, doen boodschappen en trekken langs andere bezienswaardigheden in de stad. De winkeliers en cafés profiteren daarom mee van het hoge aantal bezoekers. Ondernemers zijn blij met de aanwezigheid van het museum. Het museum is toegankelijk voor alle soorten publiek en makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. De entreeprijs is laag en daarmee betaalbaar voor een divers publiek. Met name voor scholieren vormt het museum een educatief centrum met de essentiële functie kinderen zo vroeg mogelijk in aanmerking te komen met kunst en cultuur.

Voor een stad is de culturele infrastructuur een belangrijke vestigingsfactor. Daarom is cultuur geen luxe, maar een noodzaak voor de leefomgeving en smeerolie voor de economie. Daarnaast is cultuur het verleden en de toekomst van een land, regio of stad. Het is een waardevolle rijkdom die niet in geld is uit te drukken. Vanuit beleid en de politiek wordt er vaak gefixeerd op wat een cultureel evenement of een instelling kost en hoeveel subsidie er naartoe gaat. Dit is een discussie die vaak vanuit bepaalde (calculerende) veronderstellingen vertrekt en de waarde van cultuur niet inziet. Een andere veronderstelling hierbij is dat cultuur of kunst voor de elite is en niet toegankelijk zou zijn voor de burgers. Wie daarover een ander beeld wil krijgen beveel ik van harte aan om het Museum de Fundatie te bezoeken. De Fundatie is met haar rijke kunstcollectie, prachtige tentoonstellingen en educatief programma voor scholieren een niet weg te denken aanwinst voor de stad Zwolle en Overijssel.