Door Tijs de Bree op 12 maart 2015

ChristenUnie en PvdA: Overijsselse schoolpleinen rookvrij in 2020

Alle Overijsselse schoolpleinen moeten in 2020 rookvrij zijn. Dat vinden lijsttrekkers Tijs de Bree (PvdA) en Jan Westert (ChristenUnie). De twee lijsttrekkers lanceerden dat gezamenlijk streven vanochtend tijdens een bezoek aan het Ichthus College in Kampen. Het Ichthus College is één van een nog te select aantal Overijsselse scholen dat sigaretten heeft verbannen van het schoolplein.

De lijsttrekkers praatten met rector Germien Kamphorst over de manier waarop Ichthus het rookvrije schoolplein heeft ingevoerd, de manier waarop roken onder scholieren wordt tegengegaan en het belang van leraren als goed voorbeeld. Uit onderzoek van het Longfonds blijkt dat Overijssel op dit moment samen met Zeeland het slechtst scoort als het gaat om het rookvrij maken van schoolpleinen. Landelijk heeft gemiddeld de helft van alle scholen uit het voortgezet onderwijs een rookvrij schoolplein. In Overijssel is dat maar 34 procent. Hoog tijd dus om daar verbetering in aan te brengen, vinden PvdA en ChristenUnie.

“De helft van de rokers begint op het schoolplein,” zegt Jan Westert. “Hoe eerder kinderen beginnen met roken, hoe groter de kans is dat ze verslaafd raken. Elk kind dat op het schoolplein begint met roken is er één te veel. In Overijssel is op dit gebied nog veel werk te verzetten.”

poster (1)Volgens PvdA en ChristenUnie moet het streven naar rookvrije schoolpleinen worden opgenomen in het programma van het volgende provinciale college. “Er is snel veel winst te behalen,” stelt Tijs de Bree. “Flevoland is bijvoorbeeld binnen een jaar van 22 naar 60 procent rookvrij gegaan. Daar zijn ze nu koploper. Dat kunnen wij ook. Alle Overijsselse schoolpleinen rookvrij in 2020 is heel goed haalbaar.”

De PvdA- en ChristenUnie-lijsttrekker pleiten daarnaast voor meer provinciale inzet voor een gezondere leeromgeving. “Het binnenmilieu van schoolgebouwen is vaak slecht, en het energieverbruik kan in veel gevallen flink omlaag. Maar renoveren kost al gauw honderden euro’s per vierkante meter, geld dat schoolgemeenschappen vaak niet hebben. Wat ons betreft kan de provincie zeker een rol spelen om een frisse, gezonde leeromgeving te realiseren,” aldus De Bree en Westert.

In juli 2014 nam de Tweede Kamer een motie aan die de regering verzoekt zich in te spannen voor honderd procent rookvrije schoolterreinen. Volgens de gegevens van het longfonds zijn ongeveer 20 van de Overijsselse middelbare schoolterreinen op dit moment rookvrij.

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree

Waar ben je naar op zoek?