Andere tijden

Door Hans Nooter op 11 december 2017

Gisteren is de nieuwe dienstregeling van het openbaar vervoer ingegaan. Dat betekent dat landelijk, regionaal en lokaal de ritten en tijden van trein en bus veranderen.

Voor Overijssel verandert er veel. Na jaren van voorbereiding en werkzaamheden zal de treindienst tussen Kampen en Zwolle en tussen Enschede en Zwolle niet langer door NS maar door Keolis worden verzorgd. De provincie heeft tientallen miljoenen geïnvesteerd in beter en schoner vervoer. Zo zijn beide lijnen geëlektrificeerd en wordt afscheid genomen van de oude dieseltreintjes. De nieuwe voertuigen, Flirt genaamd, zijn stiller en voldoen aan andere normen zoals aanwezigheid van Wifi en toiletten. Station Zwolle Stadshagen en een vernieuwd station Kampen zijn klaar en er komt een intercity verbinding tussen Zwolle en Twente. De reistijd vermindert met vele minuten. Heel mooi is dat reizigers voor gebruik van de treinen van Keolis en Arriva één keer in- en uitchecken, ook bij overstap. Het kan niet anders of er is sprake van een flinke verbetering voor de klant en van de kwaliteit van verbindingen.

Toch is niet alles in kannen en kruiken. Door tegenvallers bij de perronbouw in Zwolle rijdt de genoemde intercity tot Raalte en pas vanaf komende zomer door naar Zwolle. De late staptreinen Zwolle-Kampen vervallen. Als klap op de vuurpijl blijkt nu dat de bodemgesteldheid onder de Kamperlijn onvoldoende is om hogere snelheden toe te staan waardoor er geen tijd is voor de stop op Station Zwolle Stadshagen. Een enorm debacle tekent zich af. Ik ga er vragen over stellen. Het lijkt erop dat de spoorbeheerder iets fundamenteels over het hoofd heeft gezien…

Zorg heb ik ook over het busvervoer in de provincie. Lijnen vervallen of worden versoberd. Dit betekent vooral buiten de steden verschraling of compleet wegvallen van openbaar vervoer. Tegen de zin van de PvdA in zal dit proces in de hele provincie de komende jaren verdergaan. Vaste chauffeursbanen verdwijnen en vrijwilligersbusjes nemen het werk over. Jeugd in dorpen kan alleen in spitstijden – en soms helemaal niet – per bus naar school reizen. Ouderen moeten op andere wijze grote afstanden overbruggen om bij een bus of trein te komen, ook in de grote steden. Privé-initiatief krijgt een grotere rol evenals fiets en auto. Tegelijkertijd bericht de krant dat diverse buslijnen gevaarlijk vol zijn. Zowel in het studentenvervoer als in rustige gebieden. De vraag is of dat vervoer nog wel is afgestemd op de vraag. Het kan niet zo zijn dat het geld op de bank staat en de reizigers buiten in de kou. Ik heb daarom aan Gedeputeerde Staten gevraagd om de reizigersaantallen en bewegingen op de Overijsselse buslijnen te rapporteren. Daarnaast moet de veiligheid blijvend voldoen aan de norm. Voorts zal ik de reizigersorganisaties vragen om actieve reacties. Hierbij de uitnodiging aan u als reiziger om uw beleving van de dienstregeling met mij te delen. Het kan en moet nog beter.

Hans Nooter

Hans Nooter

In Zwolle woont Hans Nooter (50 jaar). Hans is senior adviseur maatschappelijk ondernemen. Hij werkt aan projecten op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Hans is al heel lang actief binnen de PvdA, hij was afdelingsvoorzitter in twee afdelingen en actief in het gewest. Hij is altijd aanspreekbaar en zeer gemotiveerd om zijn kennis en kunde de komende

Meer over Hans Nooter