Door Tijs de Bree op 26 juni 2017

50PLUS en PvdA eisen opheldering over informatievoorziening diepe ondergrond

Gedeputeerde Van Haaf moet opheldering geven over de manier waarop gemeentes zijn geïnformeerd over het provinciale plan voor gebruik van de diepe ondergrond. Dat is de strekking van Statenvragen gesteld door Fred Kerkhof en Tijs de Bree.

De behandeling van het voorstel rond onder meer opslag van gas en afvalwater in de Overijsselse ondergrond beschrijft deed afgelopen woensdag veel stof opwaaien. Betrokken gemeentes gaven aan niet over het voorstel te zijn geïnformeerd. De fractievoorzitters van 50PLUS en PvdA willen van de provincie weten hoe dat kan.

Merkwaardig en onduidelijk

“In de Statenvergadering zei gedeputeerde Van Haaf nog stellig dat gemeentes ruim op tijd en zelfs op meerdere momenten waren geïnformeerd,” zegt Fred Kerkhof van 50PLUS. “Maar ik hoor van meerdere raadsleden en wethouders dat zij niet van de plannen wisten. Dat is toch op zijn minst merkwaardig. Daar wil ik duidelijkheid over.”

PvdA en 50PLUS willen van de gedeputeerde een overzicht van wanneer en op welke manier zij de betrokken gemeentes op de hoogte heeft gesteld van de provinciale plannen. “Er zijn volgens mij twee mogelijkheden: óf de gemeentes hebben collectief zitten slapen, óf de provincie is tekort geschoten,” zegt PvdA-fractievoorzitter Tijs de Bree. “Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Enschede én Hengelo én Hardenberg allemaal hetzelfde bericht hebben gemist, dus ik heb sterk het vermoeden dat de fout bij de provincie zit. Voor een college dat de mond vol heeft van haar ‘nieuwe bestuursstijl’ zou dat toch wel bedroevend zijn.”

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree

Waar ben je naar op zoek?