Door Tijs de Bree op 22 juni 2017

Hardenberg en Twente blijven opties voor ondergronds vuilspuiten

De provincie houdt de mogelijkheid om rommel in de Overijsselse grond te pompen open. Een meerderheid van provinciale staten, waaronder coalitiepartijen CDA, D66 en VVD, stemde gisteren in met het voorstel ‘gebruik diepe ondergrond Overijssel’. Daardoor blijft een deel van Overijssel in beeld voor ondergrondse opslag van waterstofgas en perslucht. In Hardenberg kan bijvoorbeeld afvalwater van olieboringen de grond in.

Protesten van onder meer Enschede en Hardenberg dat gemeentes onvoldoende inspraak hebben gehad in het besluit werden genegeerd. Ook voorstellen van de PvdA om de ondergrondse opslag te schrappen of het voorstel op zijn minst uit te stellen haalden het niet. Treurig, vindt PvdA-fractievoorzitter Tijs de Bree. “Ik kan aan Overijssel niet uitleggen dat we aan de ene kant doen alsof we tegen het onder de grond moffelen van rommel zijn, maar aan de andere kant wel gebieden aanwijzen waar dat dan moet gebeuren. Als je tegen afvalwater bent, dan moet je heel de provincie aanwijzen als gebied waar geen troep de grond in mag.”

De Bree sprak zich al eerder uit tegen het besluit om rommel op te slaan in de Overijsselse bodem. “We staan als Provinciale Staten op onze achterste benen als het rijk en de NAM besluiten afvalwater in de Twentse bodem te spuiten zonder ons te vragen hoe wij Overijsselaars daarover denken. Nu behandelen we onze eigen gemeentes op dezelfde manier. Dat is de wereld op z’n kop.”

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree