Door op 15 februari 2017

Overijssel smijt geld naar rijkswegen maar bezuinigt op OV

Overijssel en Gelderland betalen kapitalen voor onderhoud en aanleg van rijkswegen. Dat blijkt uit berichtgeving van De Stentor. Onderhoud van grote wegen als de N35 en de A1 is een taak van het rijk. Toch kwam van de 415 miljoen die de afgelopen tien jaar is geïnvesteerd 315 miljoen uit de portemonnee van de provincie.

Tegelijkertijd voert de provincie forse bezuinigingen door op het openbaar vervoer in de provincie. “Wij kunnen dat niet rijmen,” zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Ik kan niet aan onze inwoners uitleggen dat Overijssel pijnlijk bezuinigt op het OV, terwijl we met de andere hand met miljoenen strooien voor het opknappen van wegen waarvoor wij helemaal niet verantwoordelijk zijn. De situatie is volslagen uit het lood.”

Onaangename verrassing

Opknappen en onderhoud van rijkswegen is – de naam zegt het al – een taak van de rijksoverheid. “We wisten dat Overijssel desondanks regelmatig forse bedragen uittrekt voor het opknappen van zulke wegen,” zegt Nooter. “We hameren er ook al geruime tijd op dat dit geen goede zaak is. Toch zijn we onaangenaam verrast door de enorme verschillen in omvang van investeringen van provincies. Overijssel betaalt structureel miljoenen meer – dus gewoon veel teveel.”

De PvdA vindt dat de regering knelpunten op rijkswegen moet oplossen. Dat vraagt om een duidelijk verhaal en een actieve lobby in Den Haag. Kennelijk heeft het college die op dit moment niet. “Misschien is het tijd dat onze gedeputeerden eens bij andere provincies gaan buurten om te leren hoe je dat doet. Want in Brabant, Limburg en Zeeland krijgen ze het geld wél. Het heeft er de schijn van dat ‘Zwolle’ als het om asfalt gaat te makkelijk en te snel in de eigen buidel tast. En in Den Haag zullen ze inmiddels ook wel denken dat als ze de hand op de knip houden die Overijsselaars het zelf wel zullen betalen.”