Door Tijs de Bree op 11 februari 2017

“Geen rommel in onze bodem”

Een definitief einde aan de injectie van verontreinigd afvalwater en andere rommel in onze bodem. Dat wil PvdA-fractievoorzitter Tijs de Bree. Op zijn initiatief is een einde aan de injectie van ‘bodemvreemde stoffen’ opgenomen in het landelijke verkiezingsprogramma van de PvdA (p.59).

“We moeten onze rotzooi fatsoenlijk opruimen. Het wegrommelen van afval door het maar onder de grond te stoppen is totaal niet te rijmen met een zorgvuldig beheer van ons land,” vindt De Bree. “Niemand zit te wachten op onrust bij bewoners, lekkages uit pijpleidingen of verzakking van woningen.”

Oliewater
Uit een brief van minister Henk Kamp bleek gisteren dat de NAM kan doorgaan met het injecteren van olie-afvalwater in de Twentse grond. “Een nieuwe stap in totaal de verkeerde richting,” vindt De Bree. Volgens de brief van de minister zou er geen betere methode zijn om van het vuile oliewater af te komen. De Bree: “Opnieuw heeft de NAM de lusten – de oliedollars – terwijl de lasten voor de burger zijn. We zien in Groningen al tijden wat voor ellende we van die aanpak krijgen. Dat moeten we helemaal niet willen.”

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree

Waar ben je naar op zoek?