Door op 23 mei 2017

Overijsselaar is de dupe van fratsen spoorbedrijven

De spoorreiziger in Overijssel is de dupe van fratsen van de spoorbedrijven. Dat vindt PvdA-Statenlid Hans Nooter. Deze week werd duidelijk dat de aangekondigde sneltrein op de lijn Enschede – Zwolle niet in de dienstregeling 2018 wordt gerealiseerd. Reden: een ‘mislukte’ aanbesteding van een extra (verlengd) perron op station Zwolle. Aanleiding voor de PvdA om vragen te stellen aan Gedeputeerde Staten.

Spoorbeheerder Prorail zou de aannemers te weinig tijd bieden om de perronverlenging dit jaar te realiseren. “Een bizar verhaal,” vindt Nooter. “Er is jaren gewerkt aan de verbetering en elektrificatie van het spoor tussen Zwolle en Twente. Het wil er bij mij absoluut niet in dat dit naar buiten komt een half jaar vóór Syntus de lijn overneemt”.

Vanaf eind 2017 gaan er Syntus-treinen rijden op de spoorlijnen Enschede-Zwolle en Zwolle-Kampen. De provincie heeft 40 miljoen euro geïnvesteerd om de dienstverlening op het kernnet tussen Zwolle en Enschede te verbeteren. Onderdeel van die verbeteringen is onder andere een sneltreinverbinding, reistijdverbetering en comfortabeler treinstellen. “Veel reizigers en studenten zien reikhalzend uit naar die verbeteringen,” zegt Nooter.

De ontwikkelingen op het spoor in Oost-Nederland roepen nog meer vragen op. Zo is in 2017 door NS de sprinterverbinding tussen Apeldoorn en Enschede, buiten enkele spitstreinen, ingekort tot Almelo. Volgens sommige reizigers rijden deze treinen nu leeg heen en weer tussen Almelo en Enschede. Ook over de lijn Almelo – Hardenberg wordt met regelmaat geklaagd.

Waar ben je naar op zoek?