Door op 8 februari 2017

41 miljoen voor nieuwe banen – goed nieuws, maar voor wie?

Steken we 41 miljoen in slimme MKB’ers die meer banen en meer werk scheppen? Of stoppen we het in grote marktfondsen gerund door beleggingsbankiers? Dat was de keuze in het investeringsplan van de provincie Overijssel. Het plan beslist waaraan het Innovatiefonds Overijssel (IFO) 41 miljoen aan provinciaal geld uitgeeft.

Werk en banen
Het IFO is door de provincie opgezet om risicokapitaal te verstrekken aan innovatieve ondernemers met als doel: meer werk en meer banen. Maar het coalitieplan is om de helft van het geld te verschuiven naar investeringen in marktfondsen. Het belangrijkste argument daarvoor is dat op die manier een veelvoud aan investeringen in Overijsselse bedrijven op gang moet komen. Maar tegelijkertijd geeft het college daarop geen garantie. Sterker nog, het eigen voorstel zegt dat er geen zekerheid is dat marktfondsen in Overijssel zullen investeren.

Beleggen op de zuidas
De PvdA denkt dat daarmee de kans te groot is dat investeringen niet in onze provincie terecht komen, maar elders. Bijvoorbeeld bij beleggers aan de Amsterdamse Zuidas, die niets met onze regio hebben. Tegelijkertijd zien we dat het voor diverse sectoren lastig is om toegang te krijgen tot financiering. MKB bedrijven die hun start achter de rug hebben, bestaande bedrijven en maakindustrie kunnen vaak moeilijk aan financiering komen om nieuwe ideeën om te zetten in toepasbare producten of diensten.

Nieuwe banen
Het IFO gaat over veel geld voor een belangrijk doel: het starten of aantrekken van nieuwe bedrijven of de uitbreiding ervan. Een goede zaak wat de PvdA betreft: wij hebben in de afgelopen jaren zelf dit beleid mede opgezet, wij hebben getekend voor het stimuleren van goed ondernemerschap en werkgeverschap. De economie trekt aan, ook in Overijssel. Wat ons betreft alle reden om nog eens extra goed te kijken waar we ons geld besteden. Voor wie doen we dit? Voor wie willen we nieuwe banen?

Bouwen aan Overijssel
Voor ons is dat duidelijk: zo snel mogelijk meer banen, maar niet alleen voor hoogopgeleiden. High tech als speerpunt is prima, maar high tech vind je overal, ook in de bouw, de voedselverwerking, vervoer en transport, de zorg. Tweeduizend nieuwe banen stelt GS in het vooruitzicht: graag, maar dan wel snel, en voor banen in aantrekkende sectoren in Overijssel. Niet bankieren en beleggen in financiële centra maar bouwen in Overijssel, dat werkt.