Door op 7 december 2016

Geen referendum in Overijssel

Er komt voorlopig geen raadgevend referendum in Overijssel. Een initiatiefvoorstel van de PVV om een provinciaal referendum mogelijk te maken is vandaag met elf stemmen voor en dertig stemmen tegen verworpen.

De PvdA stemde tegen de invoering van een referendum. PvdA-Statenlid Hans Nooter: “De PvdA Overijssel koestert de dialoog. Wij zoeken dat gesprek actief op, luisteren naar de argumenten, toetsen onze ideeën en zoeken altijd naar betere voorstellen. Die betere voorstellen laten zich niet vatten in een simpel ja/nee. Democratie weegt alle feiten, meningen en emoties en komt tot een oplossing waar ook recht gedaan wordt gedaan aan de helft min één. Democratie is dus niet alleen meerderheidsbeslissingen. Juist de minderheid dient te worden meegewogen.

“Wij moeten samen met de burgers van Overijssel tot goed gemotiveerde besluiten komen. We moeten samen de discussie over onze toekomst voeren, met goede argumenten en duidelijke afwegingen. Juist het gesprek over die argumenten is zo belangrijk, helemaal als sommige mensen het vertrouwen in de politiek kwijtraken.

“De PvdA Overijssel streeft naar besluiten met groot draagvlak. Want wij bouwen de toekomst van Overijssel liefst op een stevig fundament. Dit voorstel staat daar haaks op. Wij voelen er niets voor om onze toekomst te bouwen op basis van de stem van een bijzonder kleine minderheid. Volgens dit voorstel zou tien procent van de kiezers al de meerderheid van een geldig referendum kunnen zijn.

Verwarring
“Het resultaat van referenda is verwarring: na het Oekraïne-referendum staan de media en de politiek bol van het giswerk. Waarom stemde een meerderheid tegen? Was het de euro, de economie, Rusland? Dat achteraf invullen van de mening van kiezers is kwalijk. Dan voelen burgers zich pas écht niet serieus genomen.

“De manier om met elkaar verder te komen is niet met een sec ‘voor’ of ’tegen’, maar door een open en eerlijk gesprek aan te gaan. Met elkaar, met onze burgers. Over de ideeën die we met z’n allen hebben. En over de keuzes die we met z’n allen moeten maken. Zo komen we tot verantwoorde en breed gedragen besluiten en maken we gezamenlijk een betere plek van onze provincie.”